ISO 10002

ISO 10002

Klanttevredenheid - Richtlijnen voor klachtenafhandeling in organisaties

ISO 10002 standard cena Srbija Zadovoljstvo korisnika Smernice za postupanje sa prigovorima

De ISO 10002-norm biedt organisaties richtlijnen voor het plannen, ontwikkelen, uitvoeren, onderhouden en verbeteren van processen voor klachtenafhandeling. De norm is compatibel met ISO 9001 en ondersteunt de klantgerichte benadering ervan door middel van de effectieve en efficiënte toepassing van klachtenafhandelingsprocessen; de norm kan echter ook onafhankelijk van ISO 9001 worden gebruikt.

In het moderne bedrijfsleven moeten organisaties streven naar voortdurende verbetering van hun producten en diensten om te kunnen overleven op de markt. Eén manier om dit te bereiken is door het analyseren van de tevredenheid van klanten en eindgebruikers, samen met een passende klachtenafhandeling, aangezien ontevreden klanten hun negatieve ervaringen kunnen doorgeven aan andere (potentiële) klanten of bedrijven, wat een nadelige invloed kan hebben op de reputatie van de organisatie.

De implementatie en invoering van ISO 10002 is bedoeld voor organisaties van alle groottes, ongeacht de soorten producten/diensten die zij op de markt aanbieden. De ISO 10002-certificering stelt organisaties in staat om de ontvangen feedback te gebruiken om hun producten en diensten te verbeteren en om ontevreden klanten om te zetten in tevreden klanten. Op deze manier behouden ze bestaande klanten en verbeteren ze hun relaties met hen.

Klachtenmanagement is niet alleen gericht op het verminderen van het aantal klachten, maar ook op het gebruik van de verkregen informatie om producten en diensten te verbeteren.

VOORDELEN

Jačanje poverenja u kompanije sa TISAX sertifikatom cena Srbija

Door vertrouwen op te bouwen en de belangrijkste aspecten van het certificeringsproces te begrijpen, ontstaan stabiele en vriendschappelijke relaties die als basis dienen voor zakelijke vooruitgang.

  • icon Loyaliteit onder bestaande klanten vergroten en nieuwe klanten aantrekken
  • icon Toewijding van de organisatie aan klanttevredenheid
  • icon Verbetering van het imago van de organisatie
  • icon Verhoging van de productiviteit en efficiëntie door het wegnemen van de oorzaken van klachten

GERELATEERDE NORMEN