Wat betekent ISO en wat is de ISO-norm?
Wat betekent ISO?
ISO is een acroniem voor de Internationale Organisatie voor Standaardisatie, die bestaat uit een netwerk van nationale instituten in 167 landen en is de grootste wereldwijde instelling voor de ontwikkeling van normen, gevestigd in Genève.
Als een van de oudste niet-gouvernementele internationale organisaties heeft het samenwerking en handel tussen mensen en bedrijven over de hele wereld mogelijk gemaakt.
Aangezien ISO een niet-gouvernementele organisatie is en niet de bevoegdheid heeft om de implementatie van normen op te leggen, maakt het ook geen regels of wetten. Landen kunnen echter wel besluiten om ISO-normen, vooral op het gebied van gezondheid, veiligheid en milieuimpact, wettelijk verplicht te stellen of ernaar verwijzen in regelgeving. Hoewel ISO-normen vrijwillig zijn, zijn ze een marktvereiste geworden, zoals de ISO 9001-serie normen.
ISO werkt nauw samen met de International Electrotechnical Commission (IEC), die verantwoordelijk is voor de standaardisatie van elektrische apparatuur.
ISO- en IEC-leden nemen deel aan de ontwikkeling van internationale normen via technische comités. Alle internationale normen worden ontwikkeld volgens de regels die zijn vastgelegd in de ISO/IEC richtlijnen. De belangrijkste taak van de gezamenlijke technische commissies is het opstellen van de norm. De ontwerpen van internationale normen die door de gezamenlijke technische commissies zijn aangenomen, worden ter stemming naar de nationale instanties gestuurd. Na de stemming moet ten minste 75% van de leden positief stemmen om het ontwerp als internationale norm te publiceren.
Wat is een ISO-norm?
Een standaard is een document dat regels, richtlijnen of kenmerken definieert voor activiteiten of hun resultaten (producten/diensten) om een optimaal organisatieniveau te bereiken.
Normen hebben een aanzienlijke positieve invloed op veel aspecten van ons leven. Ze zorgen voor gewenste kenmerken van producten/diensten, zoals kwaliteit, positieve invloed op het milieu, betrouwbaarheid, veiligheid, efficiëntie en uitwisselbaarheid. Als producten, systemen, machines en apparaten goed en veilig werken, is dat meestal omdat ze voldoen aan de eisen van normen. We zouden het echter snel merken als er geen normen bestonden. Producten zouden van slechte kwaliteit, onbetrouwbaar, gevaarlijk of incompatibel zijn met de apparatuur die we al gebruiken.
Internationale standaarden zijn strategische hulpmiddelen en bieden richtlijnen om bedrijven te helpen de meest veeleisende uitdagingen van het moderne bedrijfsleven aan te gaan. Ze zijn bedoeld om de bedrijfsvoering zo efficiënt mogelijk te maken, de productiviteit te verhogen en bedrijven te helpen toegang te krijgen tot nieuwe markten.
Het proces van het implementeren en certificeren van ISO-normen wordt onafhankelijk uitgevoerd door externe implementatie-instanties en geaccrediteerde onafhankelijke certificeringsinstanties. Daarom kan een bedrijf of organisatie niet worden gecertificeerd door de Internationale Organisatie
voor ISO.
Voordelen van ISO-normen:
- Bedrijfsoptimalisatie
- Verhoogde klanttevredenheid
- Verbeterde productkwaliteit
- Verhoogde verkoop
- Toegang tot nieuwe markten
- Verhoogde productiviteit
- Concurrentievoordeel
- Verminderde negatieve impact op het milieu
Lijst van ISO normen:
- ISO 9001 norm – Kwaliteitsmanagementsystemen
- ISO 14001 norm – Milieumanagementsystemen
- ISO 45001 norm – Managementsysteem voor Gezondheid en Veiligheid op het Werk
- ISO 50001 norm – Energiemanagement
- ISO/IEC 27001 norm – Information Security Management Systems (ISMS)
- ISO/IEC 27701 norm – Privacy Information Management System (PIMS)
- ISO/IEC 20000-1 norm – Service management
- ISO 22301 norm – Managementsysteem voor bedrijfscontinuïteit
- ISO 28000 norm – Veiligheid en veerkracht – Veiligheidsmanagementsystemen
- ISO 31000 norm – Risicomanagement
- ISO 39001 norm – Veiligheidssystemen voor het wegverkeer
- HACCP norm – Hazard Analysis and Critical Control Point
- ISO 14064 norm – Broeikasgassen
- ISO 14298 norm – Management van beveiligde drukprocessen
- ISO FSSC 22000 norm – Management van voedselveiligheid
- GMP+ norm – Certificering voor diervoeder
- FSC CoC norm – Chain of Custody-certificering
- VCA/SCC/SCP norm – Veiligheidscertificaat Aannemers
- ISO 22716 norm – Cosmetica – Good Manufacturing Practices (GMP)
- ISO 3834 norm – Lasmanagementsysteem
- ISO 10002 norm – Klanttevredenheid – Richtlijnen voor klachtenafhandeling in organisaties
- ISO 13485 norm – Medische apparaten
- CE-merk – Productcertificering met het CE-merk
- COVID-19 SHIELD ISO norm – Het beschermingssysteem tegen het COVID-virus
- Global GAP norm – Good Agricultural Practices (GAP)
- GRASP norm – GRASP – Global GAP
- BRC norm – British Retail Consortium (BRC)
- IFS norm – International Featured Standards (IFS)
- SEDEX SMETA norm – Maatschappelijke verantwoordelijkheid
- ISO 26000 norm – Maatschappelijke verantwoordelijkheid
- ISO 37001 norm – Anti-omkoping managementsystemen
- SA 8000 norm – Standaard voor sociale verantwoordelijkheid
- OK COMPOST norm – OK COMPOST
- OK RECYCLE norm – OK RECYCLE
- OEKO TEX 100 norm – Test- en certificeringssysteem voor textielproducten
- ORGANIC norm – Biologische productie
- BSCI norm – Business Social Compliance Initiative (Code of Conduct)
- EN 15085 norm – Lassen van spoorwegvoertuigen en -onderdelen
- ISO/IEC 42001 norm – Kunstmatige intelligentie – Managementsysteem
- IATF 16949 norm – Automotive Kwaliteitsmanagementsysteem
- EN 1090 norm – Metalen constructies
- ISO 41001 norm – Facilitair management
- ISO 21001 norm – Managementsystemen voor onderwijsorganisaties
- TISAX norm – Trusted Information Security Assessment Exchange (TISAX)
- PCI DSS standard – Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS)
- ISO 19650 norm – Building Information Modeling (BIM)